Nyolcadikos lett a gyermekem – továbbtanulási útmutató szülőknek

Az utolsó tanév őszétől kezdve számos fontos teendő áll a nyolcadikosok és szülei előtt. Hogy ne szorongás és kapkodás kísérje ezeket, összegyűjtöttük a szükséges tennivalókat, határidőkkel és javaslatokkal együtt.

1. A felvételi eljárás folyamatának megismerése

Az adminisztratív feladatokat és gyakorlati teendőket jól összefoglalja az Oktatási Hivatal tájékoztatója, mely az oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/kozepfoku_felveteli_eljaras_informacioi oldalon található. Ez a hivatalos és a legmegbízhatóbb útmutató, amelyet minden évben frissítenek,  aktualizálnak, jelen összefoglalónk is erre épül. A folyamat áttekintését nagyban segíti ez az ábra, amely az egyes állomásokon a határidők megjelölésével kísér végig:

Az aktuális felvételi folyamatról az általános iskola kötelező jelleggel tájékoztatást tart minden év október 31-ig.
Nézzük most részletezve az ajánlott lépéseket!

 

2. Ismerkedés a kínálattal

Milyen iskolákba lehet jelentkezni?

  • A felvételt hirdető iskolák listája (hivatalos kifejezéssel: a tanulmányi területek jegyzéke) az Oktatási Hivatal tanulmányi terület keresőjében található: kifir2.kir.hu/TTJegyzekKereso. Itt egyszerre több szempontra is lehet keresni, a területi elhelyezkedéstől kezdve, az iskolatípuson át, a speciális tudnivalókig (pl. van-e szóbeli felvételi, vagy milyen sajátos nevelési igényű tanulókat fogadnak az adott tanulmányi területen).
  • Fontos az adott iskola felvételi tájékoztatóját tanulmányozni. Ebből megismerhető, hogy milyen bemeneti (felvételi) követelményeknek kell megfelelni pl. szükséges-e megírni a központi írásbeli felvételi vizsgát, tartanak-e szóbeli meghallgatást; ha szakmát tanulna, milyen egészségügyi illetve pályaalkalmassági szempontokat mérlegelnek. Az is megtudható, hogy az adott tanulmányi terület oktatásában eltér-e más intézményektől (pl. bizonyos tantárgyakat emelt óraszámban tanít), az iskola milyen egyéb lehetőséget nyújt a tanulók közösségi életének gazdagítására, egyéni sajátosságaik kibontakoztatására (pl. tehetséggondozás, felzárkóztatás). A fővárosi középiskolák felvételi tájékoztatóit és további hasznos információkat – pl. az intézmény honlapja, útvonalterv az iskoláig – egyetlen helyről, könnyen elérhetik az oldalunkon: palyavalasztas.fpsz.hu/kozepiskolak-felveteli-tajekoztatoi.

Hogyan lehet még információt szerezni?

  • Több fővárosi kerület is szervez pályaválasztási kiállítást, iskolabörzét, amelyen az adott városrész középiskolái, szakképző intézményei bemutatkoznak be, képviseltetik magukat, és ahol mód nyílik a megjelent tanároktól, diákoktól személyesen kérdezni, információkat gyűjteni, tisztázni. A főbb rendezvények listája megtalálható honlapunkon: palyavalasztas.fpsz.hu/oszi-palyavalasztasi-kiallitasok-2025
    Érdemes a kiállítás látogatása előtt tájékozódni, milyen iskolákat lehet megtekinteni, előre összegyűjteni a kérdéseket és a látogatás után pedig szülőnek és gyermeknek együtt kiértékelni a tapasztalatokat. A felkészüléshez és a feldolgozáshoz szempontok a palyavalasztas.fpsz.hu/igy-erdemes-keszulni-a-kozepiskola-borzere oldalon találhatók.
  • Valamennyi középiskola szervez nyílt napokat, amelyek alkalmat adnak óralátogatásokra, az épület megtekintésére, felvételi tájékoztató előadás meghallgatására, tanárok és ott tanuló diákok kérdezésére. A középiskolák által szervezett nyílt napok listája a palyavalasztas.fpsz.hu/nyilt-napok-a-kozepiskolakban-2025 oldalon található. A kiállításokhoz hasonló rákészüléssel, itt is fontos információkat lehet gyűjteni a lehetséges továbbtanulási irányokról. Ehhez segédeletet a palyavalasztas.fpsz.hu/igy-keszulj-kozepiskolai-nyilt-napra oldalon kínálunk.

A közös tájékozódás lehetőséget kínál a beszélgetésre, személyes kapcsolódásra

Ez a helyzet segíthet a (serdülőkorban sokszor nem egyszerű) szülő-gyermek kapcsolat ápolásában. A döntési folyamatban a szempontok közös mérlegre tétele, a véleménycsere, a megfelelő továbbtanulási stratégia kidolgozása – ha kölcsönös elfogadással társul – a bizalmat erősíti, az új iránti nyitottságot, a fejlődési motivációt támogatja, az együttműködésre fordított energia megtérülését eredményezheti.
Tanulságos és izgalmas lehet, ha a szülő megosztja saját középiskola választásához és tanulmányaihoz kötődő emlékeit: iránymutató felnőttek tanácsait, támogató és nehezítő körülményeket stb.
Ha a kezdetekkel kapcsolatos történetek megosztásra kerülhetnek, a szülő jelenlegi munkájáról, munkahelyéről szóló beszélgetések is közelebb vihetik a gyereket a munka világához.
Szerencsés, ha a gyermek maga is kipróbálhat néhány munkafolyamatot, megfigyelhet jellemző tevékenységeket, eszközöket, munkakörnyezetet, szélesítheti ismereteit a szakmák, világáról.
Mindezek mellett a gyermek saját elképzeléseiről való beszélgetés is formálhatja a továbbtanulás megtervezését: mi szeretne lenni és miért, (korábban milyen ötletei voltak), mi érdekli, miként gondolkodik a felnőtt életéről, milyen munkahelyen, foglalkozás képviselőjeként képzeli el önmagát.

3. Milyen iskolákat válasszunk?

Kattints a képre

Fontos, hogy a kiválasztott iskolák listája több, akár 5-6 intézményt (tanulmányi területet) tartalmazzon. Célszerű a rangsort a vágyott iskolák megjelölésén túl azokkal is kiegészíteni, amelyekbe nagy valószínűséggel felvételt nyer a gyermek.
Az iskolák (tanulmányi területek) kiválasztásakor elengedhetetlen azt is fontolóra venni, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a középiskolás évek alatt a gyermekünk abban az iskolában jól érezze magát, mert ilyen közegben lehet optimális motivációval tanulni. A követelmények illeszkedjenek erősségeihez, felkészültségéhez, azaz, képes legyen teljesíteni, ugyanakkor találkozzon olyan kihívásokkal is, amelyek a fejlődését szolgálják. Ezért bírhatnak jelentőséggel azok a – talán elsőre kevésbé fontosnak tűnő – szempontok, mint az iskola légköre, a szabadidős, közösségi lehetőségek, az elérhető egyéb szolgáltatások (diákcsere, könyvtár, tornaterem), de fontos lehet az is, mennyit kell utazni az iskola és az otthon között.
A megcélzott tanulmányi területeket – kívánatosság szerinti rangsorban – február közepéig kell megjelölni. A lista összeállításakor fontos emlékezetünkbe idézni, hogy a leadott felvételi jelentkezésekben megadott rangsort márciusban (a felvételi pontszámok megismerése után) – egy alkalommal még meg lehet változtatni. Az, hogy gyermekünk melyik iskolába fog bekerülni, majd április végén derül ki – egyrészt a felvételi teljesítménye, másrészt a többi jelentkező eredménye alapján. 

Ha nem értünk egyet…

A legtöbb családban előfordul, hogy a megjelölendő középiskolákkal kapcsolatban véleménykülönbség, nézeteltérés adódik szülő és gyermek között. Érdemes ezt természetesnek tekinteni, hiszen a szempontjaink, érzéseink, és törekvéseink eltérőek lehetnek, és olyan, további beszélgetések témájává tenni, amelyben mélyebben megismerhetjük gyermekünket. Ha képesek vagyunk értő figyelemmel felé fordulni, lehet, hogy több beszélgetés után, esély adódik a szempontok egyeztetésére és összehangolására.
Praktikusan, a felvételi eljárás megengedi az egyszerre több irányú jelentkezés együttes szerepeltetését, a tényleges bekerülési hely a felvételi eredmények és a márciusban véglegesített rangsor együttes tekintetbe vételével dől el.

 

 

4. Felkészülés a felvételire

A felvételi pontszámítás részét képezi (iskolánként eltérő súllyal) a tanulmányi eredmény illetve – amennyiben tartanak felvételi vizsgát – annak eredménye. Gyermekünk számára ez a folyamat – akinek lehet, hogy ez az első komolyabb megmérettetés – sok esetben stressz forrása is.
Érdemes egy felkészülési stratégiát kidolgozni a hatékony idő- és energiabeosztás érdekében. Azonosítsuk be, mely területeken szükséges és lehetséges a megadott határidőig a fejlődés (esetleges lemaradások pótlása). Keressük meg, hogyan, milyen körülmények között lehet eredményes ez a felkészülés (pl. korábbi évek feladatsorainak megoldása, részvétel iskolai felkészítő tanfolyamon). Támogassuk a rendszeres gyakorlást, de legyünk tekintettel a gyermek energia- és motiváció szintjére, keressük meg a munka és feltöltődés, a tanulás és kikapcsolódás, ébrenlét és alvás optimális egyensúlyát. Szülőként kísérjük végig ezen a kihívást jelentő folyamaton.

Jelentkezés a központi írásbeli felvételi vizsgára

Bár ezen a vizsgán nem kötelező részt venni, de mindenképp ajánlott, mivel az érettségit adó középiskolák nagy része megköveteli ennek megírását (vagyis enélkül nem lehetséges jelentkezni sem).
Az egységes központi írásbeli vizsgán magyar nyelv és irodalomból illetve matematikából, minden tanuló ugyanazt a feladatsort töltik ki. A kérdéssorok nem annyira ismeretellenőrző feladatok, hanem a két tantárgy tudásanyagának alkalmazását kívánják meg.
Mindkét vizsgát ugyanazon a napon írják meg a tanulók, (2026. január 24-én; igazolt betegség esetén 10 nappal később, egy másik feladatsort), 45-45 percben, közötte 15 perc szünettel. A sajátos nevelési igényű SNI tanulók a szakértői vélemény erre vonatkozó rendelkezései szerint kedvezményben részesülhetnek – okvetlenül tanulmányozzák át az ide vonatkozó információkat ezen az oldalon: oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/tajekoztato_felvetelizoknek/sni_tanulok_reszveteleA központi írásbelire történő jelentkezés a szülő feladata, a határidő 2025. december 1.

A vizsga helyszíne

A központi írásbelit az ilyen vizsgát szervező középiskolák valamelyikében lehet megírni. A vizsga helyszíne tetszőlegesen választható. Praktikus a lakóhelyhez közeli iskolát választani az Oktatási Hivatal Központi írásbeli vizsgahelyszín-kereső oldalán:kifir2.kir.hu/TTJegyzekKereso/Home/VizsgaHelyszinKereso.

Felkészülés az írásbelire

Hasznos megismerkedni a korábbi évek feladatsoraival (letölthető az Oktatási Hivatal honlapjáról: oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/kozponti_feladatsorok), mivel várhatóan idén is hasonló jellegű feladatokkal találkoznak a jelentkezők. A kitöltés (és a szintén letölthető megoldókulcs alapján történő kiértékelés) megmutathatja, milyen típusú feladatok mennek könnyebben, és melyeket érdemes gyakorolni. Szükség esetén szaktanár véleményét, segítségét érdemes lehet kikérni (a legtöbb iskolában ebben az időszakban tartanak felkészítést).
A gyakorlás legyen rendszeres, de ne vigyük túlzásba, legyen megfelelő mennyiségű pihenés, feltöltődés, kedvelt tevékenység. Nézzük meg, a gyakorlás hoz-e eredményeket, s ha szükséges, tervezzünk újra.
A vizsga előtti napon lehetőleg már ne gyakoroljon a gyermek; inkább pihenjen, s megfelelő mennyiségű alvás után érkezzen. Az írásbelin még nem elvárás a szép öltözék, legyen inkább kényelmes ruhában. A vizsgára vigyen magával inni- és ennivalót.

Írásbeli után

Az írásbeli eredményéről a középiskola Értékelőlapot ad át a szülőnek. Az átvételkor lehetőség van a pontozás megtekintésére és észrevétel megtételére, szükség esetén jogorvoslat igénylésére. Ezek szabályozását (és a központi írásbelivel kapcsolatos további tudnivalókat) részletesen itt  lehet olvasni: oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/tajekoztato_felvetelizoknek/kozepfoku_beiskolazas_rendje.

A szóbeli felvételi

A szóbeli meghallgatást szervező középiskolák azokat a jelentkezőket hívják be, akik egy általuk meghatározott ponthatárt elérnek. Ha tehát érkezik meghívó a szóbelire, akkor esélyes lehet a bekerülés.
A felvételi tájékoztatóban vagy az iskola honlapján fontos információkat találhatunk a szóbeli meghallgatásról. Ez segít felkészülni és ráhangolódni a vizsgára. Van, ahol idegen nyelven is történik beszélgetés, máshol általános műveltséget mérnek fel. Mindenképp érdemes magunkról néhány mondatot összeállítani, és ezt, illetve a vizsgatételeket (ha vannak) otthon előre, hangosan elmondani. Téma lehet az érdeklődés, hobbi, távolabbi célok illetve az iskola választásával kapcsolatos motiváció. A gyakorlás segít az izgalommal való megküzdésben.
A túlságosan sok szóbeli vizsgán való megjelenés megterhelő lehet a gyermeknek, ezért érdemes figyelembe venni állapotát, és ettől függően, esetleg néhány vizsga visszamondható.

5. Ideiglenes felvételi jegyzék és rangsor módosítás

A szóbeli felvételik lezárultával, 2026. március 20-ig valamennyi középiskola elkészíti és honlapjára felteszi minden tanulmányi területre vonatkozó, ideiglenes felvételi jegyzékét. Ez a lista csak az oktatási azonosító számokat tartalmazza (neveket nem), és első helyen a legmagasabb pontszámot szerző tanuló szerepel. A “vonal felett” szereplő tanulók egészen biztosan bekerültek az adott tanulmányi területre. Fontos, hogy a “vonal alatt” lévők számára nem feltétlenül esélytelen a bekerülés, mivel a vonal felettiek lehet, hogy más intézménybe is jelentkeztek, és – amennyiben a rangsorukban az az iskola előrébb szerepel – abba a másik iskolába fognak kerülni. Amennyi tanuló más intézménybe kerül, annyit lépünk előrébb a listán, tehát akár a “vonal fölé” is kerülhetünk.
Minden év március második felében – amikor már valamennyi megjelölt iskola esetében ismert a felvételi eredmény -, három egymást követő munkanapon keresztül, idén 2026. március 25. és 27. között, a jelentkező egyszer módosíthat a kívánt felvételi sorrenden. Ekkor a megjelölt intézmények közül törölni illetve újabb intézményt felvenni már nem lehet, a megjelölt intézményen belül újabb tanulmányi területet felvenni azonban lehetséges.
Fontos, hogy a sorrendet csak akkor változtassuk meg, ha a gyermek felvételi preferenciája változott.
A felvételi eredményekről minden év április végén jeleznek vissza a középiskolák. Ekkor derül ki, hogy gyermekünk melyik középiskolába nyert felvételt. A megjelölt iskolák/tanulmányi területek között abba fog kerülni, amely a rangsorában az első olyan, ahol elérte a bekerüléshez szükséges pontszámot. Csak egyetlen helyre lehetséges bekerülni – még akkor is, ha több megjelölt iskolánál is elérte a felvételhez szükséges pontszámot. 

6. Ha nem sikerült a felvételi…

Azok a tanulók, akik egyetlen középiskolába sem nyertek felvételt, a rendkívüli felvételi eljárásban vesznek részt. Itt az üresen maradt középiskolai férőhelyekből lehet választani.
Az üres középiskolai helyeket az Oktatási Hivatal honlapján lehet keresni (kifir2.kir.hu/TTJegyzekKereso); a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat  Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézményében pedig személyesen lehet konzultálni a kapcsolódó információkról és a döntési-választási folyamatról. Tanácsadásra jelentkezés és információk: palyavalasztas.fpsz.hu/beiskolazas

 

Ha segítségre, tanácsadásra van szükség…

Intézményünk segítséget nyújt a továbbtanulással kapcsolatos kérdésekben, elakadásokban tanulóknak, szülőknek egyaránt. Jelentkezhetnek budapesti lakosok vagy fővárosi köznevelési intézménnyel tanulói jogviszonyban álló tanulók. A tanácsadás díjmentes. Részletes tudnivalók honlapunkon olvashatók: palyavalasztas.fpsz.hu